Starkov

Inwoners

Starkov heeft op dit moment 628 inwoners.

Afstand

starkov - Amsterdam is 994 Kilometer

Vliegvled

dichtstbijzijnde vliegveld is prague airport.

Hoogte

Skarkov ligt op 441 meter boven zeeniveau

Geschiedenis

De oorspronkelijke houten kerk werd in 1321 gebouwd en ingewijd als de Barbara kerk. De huidige kerk stamt uit 1654 en heeft als naam de heilige Sint Jozef kerk.
Al sinds 1575 heeft Starkov een gemeentehuis en in 1585 een eigen school.
In de zomer van 1622 verwoeste een blikseminslag bijna het hele dorp en moesten de meeste gebouwen opnieuw opgebouwd worden.
In 1685 had Starkov al een waterleiding doordat het een aantal waterbronnen kent.

Meest bezienswaardig is het raadhuis uit 1854 en het kasteel uit 1564 wat helaas totaal vervallen is.
Starkov heeft een aantal zeer waardevolle sculpturen en beeldhouwwerken. Op de ringplaats bevindt zich het Mariabeeld, gemaakt in 1726. Dit waardevolle werk komt van de beeldhouwer bartolome henrich van litomysl.
Voor de kerk staat het beeld van de heilige Johannes uit 1752 van Nepomuk. Daarnaast is er een kruisweg van 14 beelden achter de kerk stammende uit 1755. deze kruisweg behoort tot de belangrijkste bezienswaardigheden van Oost- Bohemen.

Kasteel in starkov met vijver
Kasteel in starkov

Het gebied van Starkov was vroeger een gebied van boeren, wevers en bergarbeiders. Landbouw was niet echt lonend omdat de harde grond weinig productie opleverde. Alleen de gebieden langs de beken hadden een hogere opbrengst. Starkov staat al heel lang bekend om zijn bossen en daar heeft men in lengte van jaren dan ook veel gebruik van gemaakt, de productie bossen werden dan ook iedere keer vernieuwd.

In de 19e eeuw begon men ook vlas te verbouwen voor de weefindustrie, de eerste fabriek ontstond in 1910. Daarvoor (1850) was er op de weg naar vapenka al een watermolen die werd omgebouwd voor de weverij. Starkov werd echt een textielstad.
De weverij industrie gaf aan 150 mensen werk. De textiel stond bekend als van zeer goede kwaliteit.
Omdat Starkov een textielstad was werd er een textielschool opgericht, in 1921 werd het de eerste internationale vakschool van Tsjechieslowakije.

 

Midden in de 19e eeuw begon ook met steenkoolontginning. Dit kwam vooral omdat de vraag naar energie door de industrie steeds groter werd.
In Bystre was er de eerste steenkoolmijn (1840), hij was 3,6 kilometer lang en heette de de Karlschacht. In maart 1885 kwam daarbij de Sint Klara schacht en deze liep van Bystre tot aan Starkov tot bij de kruisweg achter de kerk.
In 1880 en 1890 was het al afgelopen met deze mijnen omdat ze voortdurend instortten vanwege waterbreuken en overstromingen.
Daarna was er alleen nog steenkoolwinning bij Rytne, Svatonovice en Radvanice.

In de jaren 1870 werd de spoorlijn Chocen-Mezemisti gebouwd en deze zou door Starkov gaan lopen. Maar de bezitters (de familie Kaiserstein) van het kasteel wilden niet dat de spoorlijn door hun vakantieverblijf zou lopen en daarom werd die omgeleid via Teplice Nad Metuji. Starkov kwam daardoor buitenspel te staan wat betreft de industriële en toeristische hoofdwegen. Dit ging ten koste van de ontwikkeling van de stad maar heeft het nu wel zijn ongerepte natuur karakter aan te danken.
Rond 1870 kende Starkov een levendige verenigingsleven.

zwembad starkov
plein starkov

De eerste en tweede Wereldoorlogen waren voor Starkov een ramp.In de tijd tussen de beide oorlogen kwam het nationalisme opzetten vanuit Duitsland. In Starkov woonde namelijk in die tijd rond 1930 ongeveer 892 inwoners. Daarvan hadden 108 mensen de Tsjechische Nationaliteit.
Meer dan 300 jaar broederlijk naast elkaar leven van Duitsers en Tsjechen werd bedreigd. In 1938 bezette Duitsland Starkov en werd het bij Duitsland ingelijfd. Na de tweede Wereldoorlog werden bijna alle Duitsers uit Starkov uitgezet naar Duitsland. Hierdoor daalde het inwoner aantal drastisch. Alle onroerend goederen moest men achterlaten. Alle bezittingen van de Duitse Starkov burgers werden staatsbezit en verdeeld onder Tsjechische burgers of afgebroken. Er kwam een volksverhuizing op gang en veel nieuwe burgers kwamen in Starkov wonen. Veel van deze mensen hadden geen gevoel voor de streek of trots op hun afkomst. Pas eind van de jaren zestig ontstond er weer een gemeenschapszin en sloot men de omgeving in zijn hart.
Duitse bergarbeiders mochten of moesten wel blijven om te zorgen dat de industrie bleef draaien. Maar het ging al gauw minder met deze industrie, de communisten namen ook tal van private bedrijven over. Al snel verdwenen klanten, industrie en de handel.
De textiel industrie werd verplaatst naar Trutnov en de textielgebouwen werden gebruikt als werkplaats voor de landbouwmachines.
Ook werden gronden onteigent en ontstonden er collectieve boerderijen, deze boerderijen waren niet erg succesvol in hun opbrengsten / productiviteit.